DONUK OMUZ SENDROMU

Donuk omuz sendromu, omuzdaki geçmeyen bir ağrıyla ya da omuz tutulmasıyla ortaya çıkan bir sorundur. Buna aynı zamanda adeziv kapsülit adı verilmektedir.  Toplumda fazla bilinmese de, çoğu kişi bundan yakınır. Eğer doğru şekilde tedavi edilirse, donuk omuz sendromu zamanla iyileşen bir hastalıktır. Tedavi edilmediği takdirde ise, zamanla omuz ekleminin hareketlerinde kısıtlanma etkisi ortaya çıkabilir. Bu sorun en fazla 35-60 yaşları arasındaki kadınlarda rastlanır. Hastalarda şiddetli ağrıyla seyreden, hareket kaybına kadar giden donuk omuz sendromu yüzünden, omuzlar uzun zaman kullanılamayabilir. Hastaların günlük yaşam aktivitelerini bile zorlukla yapabildiği izlenir. Özellikle gece ağrıları olur. Uzanıp eşya alma, diş fırçalama, pantolon giyme ve  elbise giyme gibi işler yapılamaz duruma gelinir.

Donuk omuz sendromu belirtileri

Hastalarda donuk omuz sendromu önce omuz ağrısıyla kendini gösterir. Omuz ağrısının özellikleri;

• Kolun hareketi sırasında omuz ağrısının artması
  • Kolu bir yerden başka bir noktaya kaldıramamak ya da kolu döndürmekte zorlanmak
  • Uyumayı engelleyecek şekilde omuz ağrısı olması
  • Günlük işleri yaparken bile şiddetli omuz ağrısının olması belirtiler arasındadır.

Donuk omuz sendromu nedenleri

Bu rahatsızlığın nedenleri oldukça farklı olabilir. Buna rağmen donuk omuz sendromunun nedeni tam olarak bilinemez. Kadınları erkeklerden daha etkileyen bu rahatsızlık, özellikle 40 yaşın üzerindeki kadınlarda görülür. Bu durum bazen geçmişte yaşanan omuz incinmesi nedeniyle, bazen omuzda tendon ve kas yırtıkları, eklem kireçlenmesi gibi etkenlerden sonra oluşabilir. Bunun dışında travma ve ameliyattan sonra  ortaya çıkan omuz hareket kısıtlılığı oluşabilir.

İdiopatik donuk omuz sendromu ise, daha çok tiroid sorunları, şeker yükekliği, yüksek kolesterol, meme hastalıkları, kalp rahatsızlıkları, boyun sorunları gibi etkenler nedeniyle oluşabilir. Ancak donuk omuz sendromu hastalarının çoğunluğunun yoğun stres yaşayan kişiler olduğu da bilinmektedir.  Bunlardan şeker hastası olan kişilerin tedavisi daha zor olmaktadır.

Donuk omuz sendromu hastaları ilk olarak omuz ağrısıyla karşılaşır. Devamında omuz hareketlerinde kısıtlılık başlar. Donuk omuz sendromu oluştuğunda kolun kaldırılması, sallanması, döndürülmesi gibi hareketler kısıtlanır. Çünkü eklemdeki bazı kısımlarda içe çekilme, sıkışma ve büzüşme gibi sorunlar oluşur. Bu yüzden hastalarda ağrı ve tutukluluk hali karakterizedir.

Donuk omuz sendromu teşhisi nasıl yapılır?

Hastanın muayenesi sırasında kolun havaya kaldırılması, döndürülmesi esnasında hissedilen ağrı ve yapılan hareketin kişiye verdiği rahatsızlık değerlendirilir. Bunun dışında omuz röntgeni çekilmesi ve diğer görüntüleme yöntemleri de kesin tanı konması için kullanılır. Ancak donuk omuz sendromu teşhisi ilk olarak klinik değerlendirmeyle konur. Tek başına görüntüleme tetkiklerinin yapılması yeterli olmaz.

Donuk omuz sendromu tedavisi nasıl yapılır?

Hastalardaki donuk omuz yakınmasının tedavisi yapılmadığı zaman 2-10 yıl arasında hastalarda omuz eklem kısıtlaması sorunu yaşanabilir. Bu yüzden tedavisinin yapılması önemlidir. Tedavide ilk olarak konservatif yani cerrahi olmayan tedavi yöntemleri kullanılır. Hastaların donma aşamasında olan omuz eklemini kullanmakta ısrarcı olması gerekir. Şişme ve hassasiyetin azaltılmasında eklemin içinde yapılan kortizon(steroid) enjeksiyonu önemli bir yardımcıdır. Bu tedavide kortizon doğrudan eklemin içine enjekte edilir. Bu yöntem, donmuş omuz durumunu geçirmez ancak genellikle ağrıyı, omuz esnetme hareketlerini yapabilmenize fırsat verecek ölçüde azaltabilir.Bu sayede donmuş omuz sendromu geçmese de, ağrı, omuzun esnetme hareketlerini yapması sağlanabilir.

Donuk omuz sendromu için atroskopik cerrahiyle hedeflenen omuz eklem kapsülü yapışıklıklarının engellenmesidir. Genel anestezi ile yapılan atroskopik işlemde kapalı yöntemle daralan kapsül alanları gevşetilir. Bu girişim rahatsızlığın tedavisini hızlandırır. Hareket kısıtlılığı ve ağrı yakınmasını önler.

Ameliyat sonrası rehabilitasyon gerekli midir?

Donuk omuz cerrahisi sonrası rehabilitasyon mutlaka yapılmalıdır. Özellikle ilk gün hastalarda ağrı şikayeti olabilmektedir. Ameliyat sonrası birinci günde amaç, ağrı kesicilerin kullanılıp öncelikle hastanın ağrısının hafifletilmesidir. Fizik tedavi genellikle ameliyatın ertesi günü başlar. Başlangıç aşamasında cerrah, hastaya kendi yapacağı egzersizleri anlatır, genellikle çoğu hasta yapacağı hareketleri kolayca anlar ve uygulamaya başlar.