YÜKSEK TİBİAL OSTEOTOMİ:

Genellikle diz eklemindeki dışa doğru eğilme(varus) deformitesini düzeltmek amacıyla bazende içe doğru eğilme(Valgus) deformitesini düzeltmek amacıyla baldır kemiğinin(Tibia) dize yakın kısmından yapılmaktadır.

Ayakta durma esnasında sağlıklı kişilerde yüklenme dizin ortasından geçmektedir. Bu sayede dizin iç ve dış tarafına eşit miktarda yük gelmektedir.

Dizdeki deformiteye bağlı diz ekleminin sadece tek bölümünde yüklenme olması nedeniyle kıkırdak aşınması meydana gelebilmektedir. Bu nedenle yüklenme alanını değiştirmek  ve kıkırdak aşınmasının azalması için amacıyla bu osteotomi yapılmaktadır. Yüksek tibial osteotomi genel olarak açık yada kapalı kama şeklinde yapılabilmektedir. Bazı vakalarda kubbe şeklinde osteotomi yapılabilmektedir.

Yüksel tibial osteotomi hangi hastalar için uygundur?

Yüksek tibial osteotomiye uygun hastayı seçmek oldukça önemlidir. Öncelikle diz eklemin iç yada dış tarafta  ağrı olan ve dizlerinde şekil bozukluğu olan hastalarda bu cerrahi tedavi düşünülebilir. Özellikle aşırı kilolu olmayan, dizin tek bölgesinde yüklenme olan ve diz hareketleri çok kısıtlı olmayan hastalara yapılması önerilmiştir. Bu hastalarda 10 yıllık % 87 oranında başarlı sonuçlar bildirilmiştir. Ancak aşırı kilolu olan , yaygın kıkırdak aşınması olan, diz hareket kısıtlılığı fazla olan ve dizde gevşeklik olan hastalara yapılması önerilmemektedir. Tedaviye karar veririken diz grafileri, diz mrı inlemeye ekl olarak alt ekstremite uzunluk grafiside çekilmesi uygundur.

Yüksek tibial osteotomi cerrahisi nasıl yapılır?

Yüksek tibial ostetomi medial açık kama yada lateral kapalı kama veye kubbe osteotomisi şeklinde uygulanabilir. Hastalara önce diz artroskopi yapılarak eklem içi sorunlar ortadan kaldırılabilir. Ardından cerrahın tercihine göre nedial yada lateral teknik uygulanabilir. Tekniklerin kendi aralarında avantaj ve dezavantajları mevcuttur.

Yüksek tibial ostetomi ameliyatı sonrası iyileşme süreci nasıl ilerler?

Hastaların hastanede kalış süresi 1-3 gün arasında değişmektedir. Hastalarımız genellikle ameliyat sonrası birinci günde destekler kullanarak ayağa kaldırılır. Diz çevresi kasları güçlendirmek amacıyla fizyoterapit eşliğinde egzersizler başlanır.

Hasta taburcu edildikten sonra 2.-4.-6. haftalarda kontrole çağrılır. Film kontrolu ile kaynama takip edilir. Bu süreçte sigara içilmememesi kemik kaynaması açısından önem arz etmektedir. Kaynama görüldükten sonra hastaların desteksiz olarak yürümesine izin verilir.