OMUZ EKLEMİ KİREÇLENMESİ (AŞINMASI)

Omuz kireçlenmesi, omuz eklemi kıkırdaklarının yıpranarak ortadan kalkmasıdır. Omuz eklemi, kol kemiği ve kürek kemiği arasında  bulunan glenohumeral denilen eklemlerdir. Bu eklem bilye ve yuvası şeklindedir. Kol kemiğindeki bilye benzeri yuvarlak başı, burada küçük bir yuvanın içine girmektedir. Eklemi meydana getiren kol kemikleri yumuşak yapıda kıkırdak dokuyla korunmaktadır.

Kireçlenme ostreoartrit eklemdeki aşınma sonucunda ortaya çıkar. Kıkırdak yapı çatlar, pürüzlü bir yüzeye sahip olur. Bu durumda kemik yuvasında yıpranma da olur ve yaptığı hareketlerde kısıtlanma olur. Eklemdeki koruyucu kıkırdak tabaka bozulduğunu için, hareket kısıtlığı meydana gelir. Kişi omuz hareketleri sırasında hafif bir sürtünme olduğunu belirtir.

Omuz kireçlenmesi   nedenleri nelerdir?

Omuz kireçlenmesi   sebepleri ve  nedenleri arasında bir çok neden sayılabilir. Ailevi, çevresel faktörler, kişinin bünyesinin durumu  ileri yaş nedenler Omuz kireçlenmesi   için başlıca nedenlerdir. Kişiler bu nedenlerden biri yada bir çoğuna bağlı olarak Omuz kireçlenmesi   olabilirler. En sık 50’li ve 60’lı yaşlarda başlar. 40 yaşından önce görülmesi ise nadirdir.

Omuz eklemi kireçlenmesinin sebepleri:

• İnflamatuar hastalıklar (osteoartrit, romatodi artrit vs.)
  • Travma (omuz çevresi kırıklar, omuz çıkıkları vs.)
  • Mekanik problemler (Omuz instabilitesi-tekrarlayan omuz çıkıkları)
  • Enfeksiyon (bakteri, virus, mantar enfeksiyonları vs. sonrası)
  • Osteonekroz (Kemik ölümü)

Omuz kireçlenmesi belirtileri nelerdir?

Omuz kireçlenmesinin en belirgin belirtisi omuzda ağrı olmasıdır. Hastalarda mekanik sıkışma da görülür.  Omuzda şişlik, ağrı, kızarıklık gibi belirtiler olur. Kişiden kişiye farklı bulgu ve belirtiler gösterebilen doktorlar tarafından tedavi edilebilen  toplumda sık rastlanılan bir hastalıktır.

Omuz kireçlenmesi tedavisi nelerdir?

Vücudunuzdaki diğer eklemlerdeki kireçlenmede olduğu gibi omuz kireçlenmesinde tedavide ilk olarak ağrı kesici ilaçlar, fizik tedavi uygulamaları, eklem içi enjeksiyonlar uygulanır. Erken aşamalarda oldukça yararlı olur. Kıkırdak hasarı ilerlerse, tedavide eklem protezi uygulanmak zorunda kalınır.

Kol kemiği başı ya da yumuşak dokuda hasar oluşmuşsa, fakat kürek kemiği tarafında olan glenoid hasar görmemişse, sadece humerus kemik başının değiştirilmesi yeterli gelebilir. Humerus başı çıkarılarak, metal sap bu yeni sapın üzerine yerleştirilir. Buna parsiyel eklem protezi denir.

Hem kol kemiği(humerus) başında, hem de yuvada(glenoidde) yıpranma olursa, kemik başı yuvarlağının ve yatağın değiştirilmesi gerekebilir. İlk olarak yıpranan humerus başı çıkarılarak, kol kemiği humeral stem konulur. Daha sonra yuva hazırlanarak, buraya sabitlenir. Buna total eklem protezi denir.

Omuz kireçlenmesi ile birlikte yada humerus(kol) kemiğine yapışan rotator manşet kaslarının tamamen ortadan kalktığı durumlarda ise ters omuz protezi uygulanmaktadır. Total protezden farkı glenoid kemiğinin yuva yerine baş görevi, humerus başının ise yuva görevi görmesidir.

Yapılan ameliyattan sonra omuz ekleminin hareketlerini açıcı, omuz çevresindeki kasları güçlendiren egzersizler yapılmalıdır. Tedavinin bunlarla desteklemesi başarı oranını arttırır. Omuz kireçlenmesi protez ameliyatlarının uygun şekilde, deneyimli cerrahlar tarafından yapılması halinde, yakınmalar büyük oranda düzelir. Genellikle 1,5-2 ay içinde hastalar eski düzenlerine geri dönebilir.