Kalça Kireçlenmesi(Koksartroz) Nedir?

Kireçlenme(Aşınma), eklem yüzeyini kaplayan kıkırdakların yıpranmasına bağlı olarak ortaya çıkan bir hastalıktır. Kemiklerin birbirlerine bakan yüzeylerinde yer edinen parlak dokuya kıkırdak ismi verilmektedir. Kan dolaşımı olmadığından dolayı herhangi bir şekilde hasar görür ve yapısı bozulursa ise eklemde ağrı ve hareket kısıtlılığı ortaya çıkar. Bu hastalığa kalça eklemi aşınması yada kireçlenmesi denmektedir. Kalça kireçlenmesi (osteoartroz) en sık rastlanan kalça ağrısı sebebidir. Kadınlarda daha sık olmak üzere 100.000 de 80 kişide görüldüğü bildirilmiştir.

Kalça Eklemi Aşınması Nedenleri Nelerdir?

Kalça kireçlenmesinin nedenleri arasında ileri yaş, aşırı kilo, geçirilen travma, kalça kemiği çürümesi, enfeksiyon, kalça çıkığı sayılabilir. Genellikle orta ve ileri yaşlarda sık görülür.Yaş ilerledikçe üzerinde tüm vücudun yükünü taşıyan eklem kıkırdağı sürtünmeye bağlı olarak incelir ve aşınır. Eğer vücut ağırlığı fazla ise bu sürtünme daha çok olacağından yıpranmada artış olur.

Kalça Kireçlenmesi Şikayet ve Belirtileri Nelerdir?

İlk ve en önemli şikayet topallama, tutukluk, kalça, kasık yada dize vuran ağrıdır. Erken dönemde uzun süre ayakta kalmakla, uzun yürüyüşlerle ve merdiven inme-çıkma sırasında ortaya çıkan ağrı zamanla her adımda ve kısa süreli ayakta kalmakla ortaya çıkmaya başlar. Ayrıca çorap giymekte, ayak tırnaklarını kesmekte ve çömelmekte zorluk yaşarlar. Bu zamanda hastalar çoğu zaman ağrı kesici ilaçlar alarak rahatlamaya çalışırlar. Hastalığı daha ileri safhalarında istirahat esnasında ve gece uyku sırasında da ağrılar ortaya çıkar. Ağrı kesici ilaçların etki süreleri kısalır. Hastalar evden dışarı çıkmak istemezler ve daha hareketsiz bir yaşam tercih etmek zorunda kalabilirler. Aşınma ilerledikçe hastaların etkilenen kalça taraflarındaki bacak da kısalma ve aksama ortaya çıkar. Doktora geç başvuran ve tedavi olmayan hastalarda dizlerde ve belde ağrıları görülmektedir.

Kalça Kireçlenmesi Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Kalçada osteartrit bir kez başladı mı onu durdurmak ve geriye döndürmek çoğu kez mümkün değildir. Seçilecek tedavi yöntemine hastalığın şiddeti, hastanın yaşı ve genel durumuna bakılırsa karar verilmelidir.

Eğer erken dönemde ise ağrılarınız dayanılabilir sınırları içinde ise cerrahi dışı tedavi uygulamaları yapılmalıdır.

Konservatif tedaviler arasında;

• İstirahat edilmesi ve baston kullanılması
  • Kısa süreli ilaç kullanılması
  • Kilo verilmeye çalışılmalı
  • Fizik tedavi, egzersiz ve yüzme ile kalça çevresi adeleler güçlendirilmeli
  • Kalça eklemi içi enjeksiyonlar(Hyalunorik asit, PRP, Kök Hücre)

Kalça artroskopisi:

İlerlemiş kalça kireçlenmesi ve medikal tedavinin yetersiz olduğu vakalarda, hastanın yaşı uygunsa tıbbi olarak bir sakınca yoksa en iyi tedavi cerrahidir. Erken dönemlerde kalça artroskopisi hastalığın gelişimini yavaşlatabilir.

Kalça osteotomileri(Kemik keserek düzeltme)

Protez öncesi cerrahilerden biriside osteotomilerdir. Osteotomi uyluk kemiğinin başının veya boynunun kesilerek yeniden yönlendirilmesidir. Bu yöntemle kalça eklemine binen yükler yeniden düzenlenmekte ve/veya eklemin sağlam yüzeyleri yük taşıyan bölgelere getirilmektedir. Ancak osteotomiler son yıllarda oldukça nadir uygulanmaktadır. Uygun hastalarda yapılan osteotomilerin başarı oranı oldukça yüksektir.

Total Kalça Protezi

Diğer tedavi yöntemleriyle yardımcı olunamayan hastalara total kalça protezi ameliyatı yapılır. Total kalça protezi ameliyatında kıkırdağı tamamen yıpranmış olan tüm eklem yüzeyleri değiştirilir. Günümüz protezleri, tekniğine uygun olarak yapıldığında 20-25 yıl süreyle kullanılabilmektedir (Bakınız Total Kalça Protezi).